Különleges méretű fűrészáru beszerzését és szállítását is rövid határidővel tudjuk vállalni. A Hobler Fakereskedés több évtizedes működése megbízható minőségű faáru értékesítésén alapul, legfőbb törekvésünk, hogy vevő...
A következő a bővített kvint, (C-G#) vagy szűkített szext (C-Ab), utána jön a szext (C-A'), majd a szeptim (C-B'), végül a bővített szeptim vagy major szeptim (C-H'). Zavaros, hogy egyes hangközöknek két neve is van, de hát ez van. A hangok hangsorokat alkothatnak. A hangsor alaphangja az első fok. A szekund =második fok, a terc =harmadik fok, a negyedik fok= kvart, az ötödik fok= kvint, a hatodik fok = szext, a hetedik fok= szeptim. Hangok disszonanciája, konszonanciája. Ha két hangot egyszerre megszólaltatunk egyes hangpárok kellemes érzéseket okoznak a hallgatónak. Ekkor azt mondjuk, hogy a hangok között konszonancia van, míg más hangpárok feszültséget, viszolygást, ellenérzést, zavart érzést okoznak a hallgatóban. Ekkor azt mondjuk, hogy disszonancia van. A zenében a konszonancia önmagában unalmas, a disszonancia és a konszonancia megfelelő aránya és használata okozza azt az élvezetet, amit a zene hallgatásakor érzünk. Általában azt mondhatjuk, hogy az egymáshoz közeli hangok együttes megszólalása disszonanciát okoz.
Lásd még, hangközök a gitáron című cikket is. előjegyzés darab száma: 0 1 2 3 4 5 6 7 Sorrend a #-es dúr hangsoroknál: C G D A E H F# C# Sorrend a #-es moll hangsoroknál: Am Em Hm F#m C#m G#m D#m A#m Sorrend a b-s dúr hangsoroknál: F B Eb Ab Db Gb Cb Sorrend a b-s moll hangsoroknál: Dm Gm Cm Fm Bm Ebm Abm
A hangoknak van abszolút nevük. Ugyanaz a hang egy oktávval odébb ugyanazt a nevet viseli. Az alaphangokat vastagon a félhangokat simán írom. Ha az alaphangot felemeljük félhanggal, akkor a C-ből Cisz lesz és így tovább ( C, Cisz, D, Disz, E, F, Fisz, G, Gisz, A, B, H, C). Ha félhanggal leszállítjuk, akkor a D-ből Desz lesz stb... ( C, Desz, D, Esz, E, F, Gesz, G, Aisz, A, B, H, C). Így is szokták jelölni: Cisz = C#, Desz=Db, stb... Fontos még, hogy angolszász országokban a H hang nem létezik, helyette B az elnevezése. A hangok viszonya. A hangok abszolút értéke nem abszolút fontos. A zenében a hangok viszonya a fontos. A hangközök, és a hangok egymáshoz viszonyított hossza. (Ez a Kodály módszer Dó, Re, Mi, Fá, Szó, Lá, Ti, Dó) Hangközök: két hang között félhangot kisszekund hívják (pl. C-C#). ha két hang között egész hangot nagyszekund (pl. C-D) két hang között három félhang neve kisterc (D-F), azaz egy egész hang és egy félhang. két egész hang távolsága a nagyterc (pl. C-E) 5 félhang, azaz két egész és egy fél hang lesz a kvart (C-F) három egész hang a bővített kvart (C-F#), vagy szükített kvint (C-Gb) is, amiből az következik, hogy három egész hang plusz egy fél hang bizony a kvint (C-G).
Az alapsk�l�k Ia. Bevezet�s A 7 alapsk�la F-d�r G-d�r A-fr�g B-l�d C-mixol�d D-moll E-lokriszi A 7 alapsk�la balkezeseknek A 7 alapsk�la - statikus tabulat�ra A 7 alapsk�la - balkezes statikus tabulat�ra Az alapsk�l�k technikai koncepci�j�nak meg�rt�s�hez k�rem az Olvas�t -ha eddig nem tette-, el�sz�r olvassa el a k�vetkez� fejezetcsomagot: Sz�l�technikai alapok I., A git�r hangterjedelm�b�l �s szerkezeti fel�p�t�s�b�l ad�d�an az F-d�r �s a hozz� tartoz� hangnemek a legalkalmasabbak az alapsk�l�k technikai elsaj�t�t�s�hoz. (Az F-d�rhoz tartoz� E-lokriszi �gy is komoly gondokat fog okozni a klasszikus, 12 �rint�s git�ron val� gyakorl�s k�zben. ) Teh�t bevezet�k�nt m�g egyszer, az al�bbi hangt�megb�l kell nek�nk megfelel�, teh�t hossz� t�v� fejl�d�st biztos�t�, azaz optim�lis alapelvekre �p�tett sk�lasablonokat gy�rtanunk: A felv�zol�s vill�mgyors eszk�ze a saj�t gy�rtm�ny� komplex sk�larendszerez� �s sk�lavari�ci�s szoftver volt, neve OSIRE. A fenti hangt�megb�l alkotott 7 alapsk�la szerkezet�ben igen k�l�nb�zik egym�st�l, ezt a t�k�rk�p j�l szeml�lteti, �gy �ssze nem keverhet�k, de technikailag m�gis homog�nek, hiszen voltak�ppen mindegyik alapsk�la fel�p�thet� 3 ujjrendi kombin�ci�b�l.
Ha a hangok véletlenszerűen következnek egymás után - amit egy számítógép is meg tud valósítani - akkor az nem dallam, hanem szörnyűség. Az emberi fül el tudja dönteni, hogy mit tekint dallamnak és mit zajnak, zörejnek. A döntés több mindentől függ, van benne pszichológia, fizika, pszichofiziológia, esztétika és még jó néhány tudomány, és van ízlés és megszokás is. Amit tegnap szép dallamnak tekintettek ma, lehet hogy holnap már nem tekintik annak. Dallam és akkord. A szépnek ítélt dallamok általában valamilyen hangsor hangjaiból tevődnek össze. Egy hangsor hangjait megvizsgálva kiderül, hogy bizonyos akkordok hangjai egyeznek a hangsor egyes hangjaival. Ebből az következik, hogy minden dallamhoz illenek akkordok, és minden akkordhoz illik sokféle dallam. Ez adja meg a zene változatosságát. A kísérőzenészek a szólistákat úgy kísérik, hogy a dallamhoz illő akkordmenetet játsszák a megfelelő tempóban és ritmusban. Zenei skálák. A fentiek alapján a zenészek általában egy skálában, vagy más néven egy hangnemben szoktak dallamot játszani.
Ha a C dúr skála hangjaiból előállítható egyéb skálákra vagyunk kiváncsiak, akkor az alábbi táblázatot nézzük át: C Dúr C E G HD Dm D dór D, E, F, G, A, H, C Em7 E fríg E, F, G, A, H, C, D F F líd F, G, A, H, C, D, E G G mixolíd G, A, H, C, D, E, F Am A moll A, H, C, D, E, F, G H0 H lokriszi H, C, D, E, F, G, A Az eddigiekről a olvashatsz bővebben itt a letöltési oldalon. Az akkordok és skálák kapcsolatáról itt olvashatsz. Itt konkrét példákat is olvashatsz az akkordok és a skálák kapcsolatáról, illetve gyakorlási ötletekkel szolgálhatook: Gitártanulás 2 További linkek: Gitárakkordok és skálák Gitártanfolyam Jazz improvizációs olvasókönyv Basszusgitáros zenei átiratok gyűjteménye Gitár TAB-ok, kották Lefordított, énekelhető nóták a honlapomon: Sting - Moon Over Bourbon Street Peter Gabriel - Red Rain Peter Gabriel - Digging in the Dirt Egy kérés miatt itt van hogyan kell behangolni egy gitárt: 27212 olvasás
G dúr skála: G A H C D E F# G G dúrra vetítve: G Am Hm C D Em F#o G dúr, A dór, H fríg, D mixolíd, E moll _________________________________________ AAAAAAAAAAAAAAAA – F#mF#mF#mF#mF#mF#m Mit játszhatunk erre az akkordmenetre? (Purple Rain) |Aadd2 |F#m11 |E |D | |A |F#m11 |E7 |E7 |D | |D |D |E |D | Látszódik, hogy a A dúr skála fokain szereplő akkordok szerepelnek a nótában: A dúr skála: A H C# D E F# G# A A dúrra vetítve: A Hm C#m D E F#m G#o A dúr, H dór, C# fríg, E mixolíd, F# moll ________________________________________ BbBbBbBbBbBbBbBbBb – GmGmGmGmGmGmGmGm Mit játszhatunk erre az akkordmenetre? (Blues akkordmenet - Gm) | Gm | Cm | Gm | Gm | | Cm | Cm | Gm | Gm | | Dm | Cm | Gm | Dm | Bb dúr skála: Bb C D Eb F G A Bb Bb dúrra vetítve: Bb Cm Dm Eb F Gm Ao Bb dúr, C dór, D fríg, F mixolíd, G moll _____________________________________________________ További példákat ezek alapján te is ki tudsz találni.
P�ld�ul d-moll, D-d�r. Ett�l �n az egyszer�s�g kedv��rt eltekintek. Szint�n az egyszer�s�g kedv��rt sk�l�inkat most vizsg�ljuk A hangr�l indulva. Ami a sk�l�k technikai fel�p�t�s�t illeti: a m�r bev�lt, P�nzes-f�le trichord -sk�laszerkezetet veszem alapul, amely sor�n teh�t minden h�rra 3 penget�s (sk�lahang) fog jutni, de el�tte felv�zolom a mollfajta teljes sk�laszerkezet�t is. Ebben nagy seg�ts�gemre lesz az OSIRE, mert azzal m�r sz�rakoztat� gyerekj�t�k az ilyesmi. A moll sk�la harmonikus v�ltozat�val m�g a tov�bbi fejezetek foglalkoznak: Harmonikus moll sk�lafokok I. Harmonikus moll sk�lafokok II. A-h-c-d-e-f-g-a A-h-c-d-e-f-g isz -a A sk�la hangjai felfel�: a-h-c-d-e-f isz -g isz -a ( teljesben is), lefel� term�szetes moll: a-g-f-e-d-c-h-a A-h-c-d isz -e-f-g isz -a E z egy�ttal az Egzotikus sk�l�k I. c�m� fejezetben ismertetett roma-sk�la 4. foka, term�szetesen nem v�letlen�l. M�sik �rdekess�g, hogy ezt a mollfajt�t n�h�ny r�gi zeneelm�leti k�nyv "magyar hangsork�nt" hat�rozza meg.
Ezen a t�ved�s ok�r�l is r�szletesen �rok a fent eml�tett fejezetben. 1. �n azt olvastam valahol, hogy a k�nny�zene a dallamos mollt, m�g a komolyzene ink�bb a harmonikus moll sk�l�t haszn�lja. Mi a v�lem�nye �nnek err�l? A meg�llap�t�ssal nem �rtek egyet. Az igaz, hogy a klasszikus zene �s annak elm�leti tudom�nya a harmonikus moll hangsort veszi alap�rtelmezettnek a term�szetes moll helyett. Val�sz�n�leg ezt az�rt teszi, mert a klasszikus �s romantikus mesterek az el�bbit r�szes�tett�k kiemelt el�nyben. �m ez nemcsak haszn�lat�nak gyakoris�g�ra utal, hanem arra is, hogy a harmonikus moll sk�la -amint azt m�r r�szletesen kidolgoztam az �sszhangzattan c�m� fejezetben-, k�l�n alaphangnemk�nt, tonalit�sk�nt kezelend�. Ez azt jelenti, hogy a harmonikus moll sk�l�ra �p�thet� hangzatok a csakis re� jellemz�, azaz egy�ni ton�lis jelleget hordoznak magukban. Ez azonban nem mondhat� el a dallamos mollr�l, mivel annak ton�lis magva nagy val�sz�n�s�ggel szint�n a harmonikus mollra �p�thet� h�rmas-, vagy n�gyeshangzatokb�l �ll.